Czego klienci nie lubią? Czyli o UX strony słów kilka

Data dodania: 26.05.2017


UX to skrót od angielskiej nazwy User Experience. W kontekście stron internetowych termin ten oznacza przystosowanie witryny do użytkownika – czyli strona WWW powinna być przejrzysta, a także wyzwalać w użytkowniku pozytywne doświadczenia, wynikające z jej użytkowania. Dość łatwo można się w tej użyteczności zgubić, ponieważ każdy człowiek jest inny i dla każdego co innego może być denerwujące, jednak jest pewna grupa rzeczy, które drażnią prawie wszystkich internautów, jeżeli chodzi o użytkowanie stron WWW.

Czego internauci nie lubią na stronach WWW?

1. Kolor czerwony
Nie chodzi tutaj o kolor całej strony, a o poszczególne elementy, które są zaznaczane na czerwono. Czerwony kolor kojarzy się z odwagą, kreatywnością i pasją, ale również z agresją i nerwowością. W momencie, w którym na stronie zdania typu „kup teraz!!” lub „promocja!!” są zaznaczone na czerwono i to jeszcze w bardzo jaskrawym odcieniu, użytkownik albo będzie omijać takie rozpraszacze, albo uzna je za tandetne i raczej w nie nie kliknie. Wystarczy lekko zmienić odcień i efekt będzie zupełnie inny.

2. Pop-upy
Czyli wyskakujące okienka w stylu „polub nas na Facebooku” czy „zapisz się do newslettera”. Oczywiście w momencie, w którym takie okienko wyskoczy raz na stronie głównej, właściciel witryny nie ma się czego obawiać – z punktu widzenia użytkownika denerwujące jest głównie notoryczne wyskakiwanie okienek na każdej podstronie. Np. Jan chce kupić konkretny przedmiot, ale nie wie jeszcze, jakiej marki. Szuka w e-sklepie interesującej go rzeczy, ale na każdej nowej stronie i podstronie wyskakuje mu informacja o polubieniu fanpage’a sklepu. W końcu Jan rezygnuje z zakupu, bo nie może spokojnie poszukać interesującego go przedmiotu. Wbrew pozorom są to bardzo częste sytuacje i to nie tylko w sklepach internetowych, ale również na firmowych stronach.

3. Ukryte koszty

W ukryte koszty wchodzą wszystkie koszty, o których użytkownik nie został wcześniej poinformowany. Np. brak informacji na początku o kosztach wysyłki i doliczenie jej na samym końcu etapu płatności, tuż przed jej zrealizowaniem. Nikt tego nie lubi, dlatego warto od razu informować o kosztach wysyłki i o różnicach ze względu na sposób dostawy.

4. Skomplikowany sposób zakupu
Tak zwany niejasny koszyk. Wszystko, co dotyczy realizacji zamówienia, powinno być jasne i przejrzyste. Żadne informacje nie powinny być utajane, wszystkie ważne dla użytkownika informacje powinny być krótkie, zrozumiałe, a najlepiej lekko wyróżnione. Warto pomyśleć nad podzieleniem procesu kupowania na etapy.

5. Problemy techniczne
Czyli przestarzała strona, niedziałające przyciski, strony wolno się wczytujące, strony nieresponsywne, niedostosowane do urządzeń mobilnych itp. To wszystko sprawia, że użytkownik traci cierpliwość i najczęściej wychodzi z takiej witryny. Obecnie konkurencja jest bardzo duża, więc zawsze warto pomyśleć o uaktualnieniu strony, żeby użytkownikowi jak najlepiej się z niej korzystało.
strony www Poznań
g2-sklepy.pl